Hoofdstuk 1

Preventive maintenance

Preventieve onderhoud is onderhoud die gedaan word voordat er storing plaats vind. Bijvoorbeeld een pijpleiding vervangen eens in de 5 maanden

Time based maintenance 

Time based maintenance is onderhoud die eens in een bepaalde periode word uitgevoerd. Bijvoorbeeld  je auto naar de APK brengt 

Failure finding

Failure finding is het zoeken naar problemen in het systeem en met als doel erachter komen wat er mis is. Bijvoorbeeld kijken of je backup hard drive wel werkt, want als je hem nooit gebruikt weet je ook niet of hij het nog doet.

Condition based

Condition based onderhoud betekent dat je toezicht houd op je onderdelen en dan kan kijken naar de staat van het onderdeel en op die manier bepalen welk onderdeel vervangen moet worden. Bijvoorbeeld de druk meten in een pijp, dan kan je erachter komen welke stuk gaat. 

Predictive

Preventieve onderhoud is onderhoud die gedaan alleen waneer het nodig is het is dus gebaseerd op hoe bv de pijpleiding er aan toe is. Als de pijpleiding het nog doet en er niets mis mee is dan gebeurt er niets, maar als er wel iets aan de hand is dan word er wel onderhoud gepleegd.

Risk based

High risk based onderhoud gaat het om hetgenene dat het meeste risico heeft om te falen. En low risk gaat om hetgene dat het minste risico heeft om te falen. Bijvoorbeeld High risk is als er rook uit de motor komt, het is dan belangerijk dat het snel gefixt word anders heb je mischien wel een nieuwe motor nodig. Low risk is het navigatiesysteem je hebt het namelijk niet nodig om auto te rijden.

Corrective maintenance

Correctief onderhoud is onderhoud die na de storing plaats vind. Bijvoorbeeld een lekkage in een pijpleiding.

Deferred

Deferred maintenance is dat je moet stoppen met werken aan je project omdat er niet genoeg geld of werknemers zijn voor het project. Bijvoorbeeld als je bezig bent met een auto bouwen en het bedrijf heeft niet genoeg geld meer om werknemers te betalen of onderdelen te kopen voor het maken van de auto's.

emergency

Emergency maintenance is als een er systeem of onderdeel een onverwachte storing heeft waaruit een bedreiging voor gezondheid en veiligheid ontstaat. Bijvoorbeeld als je elektromotor van je Tesla overhit en dan in de brand vliegt.

Hoofdstuk 2

Type gereedschap Maat gereedschap Waarvoor gebruikt
Inbussleutel M3, M6 Schroeven los te maken
Schroevendraaier Platte kop schroevendraaier De schroevendraaier heb ik gebruikt om de dopjes van de bsb aluminium x profiel af te halen.
Steeksleutel 8,10,12 Om een moer vast op zijn plek te houden, zodat ik de schroef eruit kon schroeven met de inbussleutel.
Tang Om 3D geprinte onderdelen en knoppen uit het lasergesneden hout te trekken. En om de tiewraps lost te knippen

Hoofdstuk 3

1: Pijpsleutel

2: Een ringsleutel met 12 hoeken heeft meer contact punten er is dus minder druk per vlak en dan heb je minder kans op beschadiging.

3: Je hoeft minder kracht uit te oeffenen en je kan langer draaien.

4: Ringsleutel, omdat de moer in de ring zit. In tegenstelling tot de steeksleutel, want daarbij kan de steeksleutel losraken van de moer.

5:

Voordelen:

Je kan veel verschillende grootte moeren gebruiken, want hij is verstelbaar.

Je kan hem gebruiken als je de moer niet vanaf de bovenkant kan losschroeven.

 

Nadelen

Je moet de worm strakker zetten nadat je de kracht hebt gezet en de moer gedraait hebt. Hij is groot.

Veiligheid, wat je niet moet doen tijdens hetgebruik van gereedschap.

Als je een steeksleutel gebruikt om een moer los te draaien, dan moet je niet een hamer tegen het uiteinde van de arm slaan omdat dat gevaarlijk kan zijn. Want als je hard slaat kan de steeksleutel loskomen en dan krijg je de steeksleutel in je gezicht

 

Als je een ringsleutel met ratel gebruikt moet je die niet gebruiken om iet lost te draaien dat heel erg vast zit. Je maakt dan de ratel stuk omdat je meer kracht zet dan de ratel kan verdragen.

 

Als je met een 12 hoekige ringsleutel een schroef aandraait moet je niet doorgaan als de schroef vast zit want dan verminder je de hoeken van de schroef en maak je hem rond.

Type schroevendraaiers

Pozdriv

Pozidriv wordt ook gebruikt voor het aandraaien en losdraaien van schroeven, de vorm lijkt op een philips head maar het verschi; is dat je met de pozidriv extra grip hebt. Deze word in de bouw gebruikt

Philps head

Een Philps head/ kruiskop is een veel schroevendraaier die veel gebruikt word. Bijvoorbeeld in elektronica en huishoudelijke apparatuur. 

Flat head:

Een flathead is een schroevendraaier met een platte kop en word gebruikt voor schroeven met een gleuf op de kop (sleufschroeven). Het word gebruikt voor Houtbewerking en meubelmontage.

Hex Security:

Een hex security is een 6 kantige schroevendraaier en word gebruikt voor beveiliging en zorgt ervoor dat je het product niet makkelijk open krijgt. En dat alleen een specefiek aantal mensen de schroef kan los maken.

Spanner:

Spanner beveiligingsbits worden gebruikt om installaties veiliger te maken. Door een niet gebruikelijke bovenkant, is de kans veel kleiner dat er iets losgemaakt word of dat er mee geknoeid word.

Square:

Deze schroevendraaier word voor vierkante schroeven gebruikt. Deze schroevendraaier word toegepast in de houtbewerkingstechiek bijvoorbeeld het maken van meubels.

Spline:

Spline schroevendraaier heeft een cirkelvormige bovenkant met tanden een soort tandwiel. Dit type schroevendraaier word gebruikt als er veel precisie en koppel nodig is. Bijvoorbeeld auto industrie en machinebouw.

Torx sequirty:  

Het verschil tussen Torx en en Torx Security schroeven is dat Torx Security schroeven een extra beveiligingselement hebben in de vorm van een klein pinnetje in het midden van de schroefkop. Deze pin voorkomt dat standaard Torx-schroevendraaiers worden gebruikt om de schroeven aan te draaien of los te draaien. Dit zorg voor extra beveiliging.

Tri wing:

Een tri wing schroevendraaier is een schroevendraaier met een 3 hoekig profiel. Dit type schroevendraaier word vaak gebruikt voor elektronische apparaten.

Clutch:

Een clutch schroevendraaier is een schroevendraaier waarbij de het koppelgrens kan instellen, als de koppelgrens bereikt is ontkoppelt de koppeling en voorkomt overmatig aandraaien van de schroef.

Schrader valve:

Een schrader schroevendraaier kan je gebruiken om schrader ventielen los of vast te schroeven.

AC motor demontage

Voorbeelden elektromotoren praktijk

Je komt elektromotoren tegen in auto's, trams, treinen, elektrische scooter. 

De werking van een elektromotor is: Het doel is elektrische energie om te zetten in mechanische energie. Dit gebeurt doordat er stroom door spoelen in een magnetisch veld loopt, daardoor krijg je een beweging daardoor levert de motor beweging.

Ster aansluiting

Bij een steraansluiting word de spanning gelijk opgesplitst over 3 wikkels.

 

Driehoek aansluiting

Bij een driehoek aansluiting krijgen alle wikkels even veel spanning. 

Verschil

Een driehoekaansluiting word gebruikt omdat het hogere stromen kan leveren. Dat is zo omdat de belastingen met elkaar verbonden zijn, daardoo krijg je een minder weerstand. En uiteindlijk hogere stroomsterktes.

 

Een steraansluiting verdeelt de stroom over drie fasen omdat ze verbonden zijn met een gemeenschappelijk neutraalpunt. Om deze reden kan je een steraansluiting gebruiken als je een neutraalpunt nodig hebt.

Gereedschaplijst

Imbus sleutel, hamer en kruiskop schroevendraaier.

Stappenplan van demontage

Ik ben begonnen met het de bovenkant eraf schroeven. Ik heb toen de aansluiting veranderd van een driehoek naar een steraansluiting. Daarna heb ik met een imbus de propellor cover eraf geschroefd. Daarna heb ik met een imbus beide kanten eraf geschroefd. Ik kon de voorkant er niet afhalen dus heb ik met een hamer tegende imbusgaten geslagen waardoor er beweging in kwam. En uiteindelijk kwam de voorkant eraf. de achterkant ging makkelijker. Daarna heb ik eerst de motor terug in het blok gelegd en daarna de achterkant. Nadat ik beide kanten had vastgeschroefd heb ik de propellor cover erop gezet en vastgeschroefd. En als laatst heb ik de aansluiting van ster naar driehoek terugveranderd.

Tandwielkast en wormwielkast

Tandwielkast

Wormwielkast

In en uit elkaar halen van de tandwielkast

In en uit elkaar halen van de wormwielkast

Schets

Schets

Gereedschap lijst

Imbus sleutel en steeksleutel maat 10 en flathead schroevendraaier

Gereedschap lijst

Imbus sleutel en flathead schroevendraaier

Stappenplan

Ik ben begonnen met kijken of er nog olie in zat. Bij mij zat er geen olie meer in. Daarna heb ik de schroeven los gemaakt met de steeksleutel en uiteindelijk losgedraait met de imbus sleutel.Toen heb ik het de rubbere hamer de bovenkant losgedraait. toen ik de binnenkant had schoongemaakt en gekeken had wad de overbreng verhouding was heb ik hem dichgeschroefd. Eerst met de imbus en uiteindelijk met de steeksleutel zodat de schroeven goed vast zitten.

Stappenplan

Ik ben begonnen met kijken of er nog olie in zat. Bij mij zat er nog olie meer in. Dus heb ik de olie in de bak gedaan. Daarna heb ik de schroeven los gemaakt van de dop aan de voorkant met de imbus sleutel. Uiteindelijk heb ik de dop eraf gehaald door met de flathead schroevendraaier in het gat te zetten en dan kracht naar beneden zetten zodat de dop eraf ging. Daarna heb ik hetzelfde gedaan met de dop aan de zijkant. Toen ik de binnenkant had schoongemaakt en de tandwiel overbrenging had geteld heb ik hem weer in elkaar gezet.

Overbreng verhouding

1 op 72

Overbreng verhouding

1 op 7.5

Lagers

Meest voorkomende lagers

Enkelrijige- en tweerijige groefkogellagers

Enkelrijige groefkogellagers worden gebruikt wanneer er voornamelijk radiale belastingen voorkomen. Dit type word gebruikt voor bijvoorbeeld wasmachines en ventilatoren

Tweerijige groefkogellagers worden gebruikt wanneer er zowel radiale als axiale belastingen voorkomen. Het word gebruikt als er hogere belastingen nodig zijn. Bijvoorbeeld in versnellingsbakken van auto's.

Enkelrijige- en tweerijige hoekcontactkogellagers

Deze lagers hebben een enkele rij kogels en zijn ontworpen om axiale en radiale belastingen te dragen. Ze worden gebruikt als er veel precisie nodig is. Bijvoorbeeld draaibanken.

Tweerijige zelfinstellende kogellagers

Tweerijige zelfinstellende kogellagers lagers die zijn ontworpen zodat ze hoge radiale belastingen te dragen en axiale belastingen aan te kunnen en uitlijnfouten te kunnen opvangen. Bijvoorbeeld bij transportbanden waar soms zware en ongelijke belastingen voorkomen. 

Cilinderlagers

Cilinderlagers zijn ontworpen om radiale belastingen te dragen maar ze kunnen ook axiale belasting in een richting aan, maar niet veel. Ze worden gebruikt voor elektromotoren.

Kegellagers

Kegellager is ontworpen om zowel radiale als axiale belastingen te dragen. Het word bijvoorbeeld gebruikt in vliegtuigmotoren.

Tweerijige tonlagers

Tweerijige tonlagers zijn ontworpen om zeer zware radiale en axiale belastingen te dragen. Deze worden gebruikt voor windturbines om de belastingen van de draaiende rotor en de generator te supporten.

Axiale kogellagers

Axiale kogellagers zijn lagers die zijn ontworpen om axiale belastingen te dragen. Deze worden gebruikt voor aandrijfassen.

Wat is lineaire geleiding, en waar word het voor gebruikt?

Lineaire geleiding wordt gebruikt om een lineaire beweging van een object met hoge precisie . Het doel is om een object langs een rechte lijn te verplaatsen met minimale wrijving, hoge nauwkeurigheid en herhaalbaarheid. Dit word gebruikt in 3D printers, camera sliders en robots(kat).

Lagers opdracht Wiellager veranderen

Probleem

Het wiellager draait niet meer goed.

Stappenplan

Eerst moet de auto opgekrikt worden. Om dat te kunnen doen moet ik eerst stenen voor de wielen doen zodat de auto niet wegrijd. Daarna ga ik met een krik de auto omhoog krikken. Dan ga ik met de momentsleutel de schroeven van het wiel losmaken. Als ik alle schroeven eruit gehaalt heb dan haal ik het wiel eraf. Daarna met de momentsleutel de schroeven die het remblok vasthouden losmaken. Daarna de rem eraf halen. Daarna met een hydraulische pomp de wiellagers uit hun behuizing halen. En dan de nieuwe erin persen. Daarna weer de remmen monteren en daarna de wielen. Als laatst controleren of de banden nog kunnen draaien. Als dat goed gaat kan je de auto weer laten zakken met de krik.

Benodigdheden

Steeksleutels
een draaimomentsleutel
krik
hydraulische pomp voor het verwijderen van de wiellagers uit hun behuizing.

Bestellijst

Afdichting

Waarom

Afdichtingen zijn belangrijk voor lagers omdat die ervoor zorgen dat er geen vuil of stof in lager komt. Want als er stof of vuil in de lager komt kan dat effect hebben op hoe goed de lager werkt.

Welke type zijn er

2RSH: Slepende afdichting aan beide zijden.

2Z: Z-beschermplaatjes aan beide zijden.

Schets

Transportsystemen

Rondsnaaraandrijving

Bij rondsnaar aandrijving word een wiel aangedreven doordat er een draad in de groef van het wiel zit. Als het draad gaat bewegen zorgt dat ervoor dat het wiel gaat draaien.

 

Voordelen

Je kan het gebruiken onder een hoek. Ze zijn geschikt voor lage koppels

 

Nadelen

Je kan ze niet gebruiken voor hoge koppel

 

Riemaandrijving

Bij riemaandrijving word het vermogen overgebracht tussen twee evenwijdige assen waar riemschijven met elkaar verbonden zijn met een tandriem.

Voordelen

Het is soepel en het heeft minder onderhoud nodig dan andere alternatieven

Nadelen

Ze kunnen uitrekken en slijten dat kan de werking beïnvloeden.

Last van temperatuurvariatie want dat heeft invloed op hoe goed de riemaandrijving werkt

Toepassingen

Riemaandrijving word bijvoorbeeld gebruikt voor bijvoorbeeld lopende band.

Rondsnaaraandrijving word gebruikt voor transportbanden

Rondsnaar aandrijving lassen

Met de hand

De eerste opdracht was de rondsnaar aan elkaar vastmaken door de 2 kanten tegen een soldeerbout aan te houden. Dat deed ik voor 40 seconde, daarna hield ik ze tegen elkaar voor 20 seconde. Daarna stopte ik met ze tegen elkaar aanhouden en keek ik hoe sterk de verbinding was. Dat heb ik een 4 keer gedaan totdat de twee kanten aan elkaar vast bleven zitten.

Met lasapparatuur

Ik heb mijn draad die ik aan elkaar had gesmolten in 2 geknipt. Toen heb ik beide kanten ingelkemd in de klem. Daarna heb ik beide kanten warm gemaakt door de soldeerbout tussen de 2 kanten te zetten en beide kanten te smelten. Daarna heb ik de klem dicht gedraaid en toen gewacht voor 40 seconde en toen heb ik de draad uit de klem gehaald en gekeken of hij goed aan elkaar vast zat. 

Schuine zijde

Ik heb eerst mijn draad in 2 schuine stukken geknipt. Toen heb ik beide kanten ingelkemd in de klem. Daarna heb ik beide kanten warm gemaakt door de soldeerbout tussen de 2 kanten te zetten en beide kanten te smelten. Daarna heb ik de klem dicht gedraaid en toen gewacht voor 40 seconde en toen heb ik de draad uit de klem gehaald en gekeken of hij goed aan elkaar vast zat. 

Vlakke riemaandrijving

45 graden band lassen

Ik ben begonnen met de band in 2 stukken te snijden in een hoek van 45 graden. Daarna heb ik het in de mal gedaan. Daarna heb ik het 5 minuten in de klem gezet zodat ze aan elkaar smelten door de warmte. Na 5 minuten heb ik het eruit gehaald en afgekoeld voor 5 minuten en daarna gekeken of de stukken aan elkaar bleven zitten. Ik had geen tijd voor de andere opdrachten